lördag 20 februari 2010

100219 Kallblåst men solsken I dag mötte Ellie mig vid dörren:) så jag kunde ta henne, sedan föll hon tillbaka till sitt gamla beteende, men det gick snabbt över så jag kunde ta av inne täcket o sätta på henne ute täcket helt lös o hon stod o åt hö. Mockade o gjorde övningarna lika som i går.Ut i hagen tidigt i dag. Grötfrukost 10.30 Tog Alfie på promnad ner till havet, tar ca 15 min att gå dit. Sue ville ha hjälp med att kunna leda henne, A vill ju gå över eller dra iväg med den som leder. Jag började i stallet med att be henne stanna o backa, det tog emot i början, ville gå över mig, fick dutt på nosen, var sedan mycket följsam, lite påminnelser när hon kom för nära. Sue tog henne bitvis också för att träna stanna o backa undan om hon kom för nära. När vi gick till hagen så sprang hon iväg förbi Sue så jag tog över. Ville att hon skulle flytta framdelen till hö, det kunde hon inte alls, backade o rusade sedan runt ett varv, jag försökte genskjuta henne mot staketet men hann inte tillräckligt nära, fick henne att flytta bakdelen till stopp. Provade igen att flytta framdelen , hon reagerade lika men nu hade jag förberett så jag var närmare staketet så jag hann genskjuta o hon stannade. Fick henne att lugna ner sig o gå bakom på avstånd. Det är mycket blött o halkigt så man vill inte att de springer för mycket. Em. Gick ut i hagen för att se hur Ellie skulle reagera, Sue ville att jag skulle ta Alfie också o flytta framdel. E kollade in mig tidigt, gick iväg om jag kom för nära, följde svansen, stannade snabbt o tittade på mig. Jag gjorde mycket approach and retreat. Efter 25 min kunde jag ta hennei grimman :). Jag gav henne en morotsbit som hon gladeligen tog emot. Nu verkade knuten vara löst, gick lättare o lättare att komma framtill henne, tappade räkningen, fick även en morotsbit varje gång. Började med Alfie, fick börja med friendly med sticken, den var otäck att ha på både ryggen o benen. Varje gång A skulle ha en paus så gick jag till E o höll grimmano gav en morotsbit. Flyttade framdelen med tryck av sticken, gick rätt bra, lättast åt vä.Driving så gick det skapligt till hö men till vä så backade o backade hon, jag försökte vara på sidan men det tog bra lång tid innan det blev en tendens til hö o hon fick en paus. Efter flera försökså släppte det o hon flyttade sig för små signaler. Hade tur att det kom en som skulle ta in sina hästar i hagen bredvid, bad henne filma o ta kort när jag gick till E. Roligt att ha det dokumenterat, ingen har ju kunnat komma fram till henne på flera år! Kväll. Tog av Ellie grimman i boxen o skulle sättapå den igen, men det gick inte, nu var gamla mönstret där, hon snurrade runt med mig på utsidan, jag släppte för att inte bli klämd mot väggen.Hämtade min repgrimma o stick, när hon vände så puttade jag på framdelen så hon fick flytta framdelen mer, hon blev fundersam över hur jag kunde flytta henne mer än hon tänkt sig,Jag gjorde också tryck på bakdelen så hon flyttade den bort från mig. Detta upprepades flera gånger innan hon kunde stå still så jag fick repgrimman runt halsen, lätt att hålla kvar henne med den där. Tog sedan av o på den vanliga grimman tills hon inte hade tendens att slänga sig runt. Jag gav henne en nypa kraftfoder som belöning varja gång hon stod lugnt. Sue hade kommit tidigare med kraftfodret o vi "åt" det, E blev lite frustrerad av det i början,.Sue stod en stund o tittade medan jag arbetade med det gamla beteendet innan hon skulle göra middag. Avslutningsvis så stod hon still o jag kunde ta av o på grimman utan att repgrimman var på, o hon verkade avslappnad. Jag riggade upp kameran så jag har det på film, men jag har inte lärt mig hur jag får in filmen här ännu. Lunch, soppa på purjolök, spenat, swede,mm allt mixas ihop till en lös pure Middag, ris bönor m lök, broccoli, ?.

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Du gör dig oumbärlig på stället hör jag :) Fantastiskt fina omgivningar! Angående film till bloggen så gör jag så att jag lägger den på skrivbordet först. Trycker sedan på knappen som ser ut som en filmremsa, då kommer en ruta där det står ladda ner eller nåt. Där kan du leta filmen först och sedan trycka okey. Den laddar upp själv och du kan skriva texten under tiden. Kan ta en stund innan den laddat.

Rosa sa...

Tack skall prova det.