onsdag 17 februari 2010

100217 Regnigt på morgonen 9.00 solen kom fram kring 10.00. Jag gick ut i stallet o ställde mig i dörröppningen till Molly o hon stod still o tittade på mig, kunde gå fram till henne o stryka henne med sticken o efter en stund ta i grimman. Gjorde ju mycket rörelse fram o åter beroende på hur hon reagera. Vilopaus medan jag var in o åt frukost. Repeterade det jag hade gjort o kunde sedan ta av nattäcket o sätta på utetäcket med henne lös, satte på repgrimman innan jag tog gjordarna under magen. Gick ut på stallplan o flytta fram o bakdel o backa undan, sedan släppte jag henne lös på detta område. Det blev mycket spring i början, tre andra hästar på andra sidan staketet kom ner o hälsade. Hon fick vara en stund o kolla runt, blev mest vid staketet, de andra hästarna tröttnade o galopperade bort till deras favoritställe i skogsbrynet. Jag gick o trampade igen hovspåren medan jag kollade in henne o rörde mig som jag tyckte var bäst för stunden, hon for mest runt o galopperade ett bra tag ca 1/2 tim innan hon började fundera över mig. Då blev jag mer fokuserad att följa svansen samma som i går. Har nu börjat kolla in gräset. Och nu måste en del spänning ut, totalt så lade hon sig fem gånger under denna tid jag höll på Kom inte runt Lugnat ner sig o börjat acceptera att jag kan flytta henne. Totalt så kunde jag ta i grimman o smeka huvudet tio gånger. Höll på till halv två, fick då gå ut i rätta hagen. Sue sade att det var ovanligt, hon brukar springa runt i timmar när de har försökt. Ellie är mellan 17 o 24 år, förra ägaren kunde inte heller ta henne i hagen. Hann inget mer i dag så få se hur det går i morgon. De vill också ha hjälp med en den stora hästen som går iväg med dem, eller över dem. Åkte i hästlastbilen o hämtade en ponny som Zoe hade ridit hunting med, det är en i grannbyn som ville att hon skulle rida den. De var ute i fem timmar, o de var 35 ryttare. De rider Hunting två gånger i veckan, onsdag o söndag.Trångt på vägen med en sådan stor bil, plats för tre hästar o bodel för dem. Lunch, soppa på lök o en vit rot, kommer ej ihåg vad den heter. Middag, varsin paj gjorda i aluminiumform, ärter, ris, kokta morötter med lök o ginger tillsammans o mos av något som smakade lite kålrot.

2 kommentarer:

Blenda Elby sa...

Å intressant!
Och spännande det verkar med hunting också, ute fem timmar!

Rosa sa...

Jag frågade om vilken gångart de använder mest o det var trav. De står stilla ibland men hästarna får inte äta något då, kan få kolik tror de.