tisdag 16 februari 2010

100216 Vackert väder. Dottern Zoe tränade cross country, det var en anläggning med mycket varierande hinder. I går började jag med att göra ljud vid ingången tills hon tittade på mig o då backade jag bort så långt jag kunde, gick tillbaka så fort hon inte tittade på mig, tog en stund sedan tittade hon så fort jag rörde mig. Sedan satte jag mig vid dörren med sidan åt henne, ville ha ett öga på henne, hon har ju sparkat åt dem men jag vet ju inte hur situationen var då. efter ett tag kom hon o nosade på mig men jag fick inte röra mig då backade hon bort. De ville mocka åt henne o Zoe skulle ta henne för hon brukar kunna det, hon gick in med kraftfodret i en bytta, Ellie gick direkt o åt o Zoe tog grimman runt halsen men då snurrade hon runt med öronen bakåt o hon tappade henne, såg inget trevligt ut, hon gjorde inga mer infågningsförsök. jag stannade vid dörren ett tag tills hon tittade på mig o såg lite mer avslappnad ut. I dag så började jag lika att hon skulle titta på mig o det gick bra. hade hela dörren öppen o jag blev lite tveksam att hon skulle smita ut så jag gick ut för att sätta för något i gången om det skulle hända, då hör jag klapper på gången o hon är på väg mot mig, jag går mot henne o hon står still o jag får på henne grimman lugnt. Har 20 min på mig att göra något o det blir att gå till hagen o hålla avståndet till mig när jag stannar o går, problem att backa undan,rätt mycket motstånd där, vill mest gå över en i början, blir rätt bra innan vi är framme. Eftermiddagen gick jag till hagen för att se hur hon skulle reagera, hon går tillsammans med 2 andra. De började med att springa runt o hoppa o frusta, det har nog inte gått någon i hagen med dem tidigare. Efter en stund lugnade de ner sig o de 2 andra kom o nosade på mig med spänning. Jag gick mestadels sedan efter svansen på Ellie, de andra 2 gick o betade eller stod still, de märkte snart att jag inte var intresserad av dem. Efter 1.1/2 tim så stod hon still o flyttade bakbenen runt o tittade på mig när jag rörde mig åt sidan. Zoe kom o tog in den ena hästen o då kom Ellie straxt efter till mig så jag fick på grimman. Fortsatte med att flytta framdel från avstånd o bakdelen med tryck, framdelen mindre lätt att flytta. Det blev mörkt så jag gick in med henne. Sue blev förvånad för de har aldrig kunnat ta henne för de andra, det var fantastiskt sade hon:) Stallet sitter ihop med huset så de behöver inte gå långt till stallet.

4 kommentarer:

Elisabeth sa...

Roligt att hon börjar få förtroende för dig så snabbt. Du är duktig :)

Eva Östman sa...

Vilken otrolig resa du gör! Och så bra för alla dessa hästar att du kommer och visar dem och deras ägare vad som är möjligt :-) Måste kännas skönt för den här hästen att börja kunna lita på någon.

uh sa...

Så spännande! Lycka till! :-)

Blenda Elby sa...

Instämmer, vad roligt, spännande , vilken resa!!!!

/Anna