fredag 5 februari 2010

100205 solsken o varmt. Det här är Megan, kommer från Canada o skall vara här i fjorton dagar som wwoof-er. Här klipper hon häcken vid stallparkeringen. Så här kan det se ut vid elva-tiden, det är fikarast, de som arbetar här har eget tilltugg med sig. Ser ungefär lik ut vid halv tvåtiden då det är lunch, de har egen mat med sig. I dag så hade några köpt gemensam lunch som var pomfritt med ketchup inget annat till, jag stod över o värmde svampsoppa o tog bröd till. Middag, paj med svamp, grönsaker o potatismos med skalet kvar, kan äta skalet men när det är bakpotatis så lämnar jag skalet. Massimos, Hade tänkt träna uppställning mot trädstammarna som ligger i hög ute på åkern, men det var ingen ide han var spänd o andades högt när vi närmade oss, så vi gick ner till plan för att göra övningar jag inte kunnat göra vid stallet. Det blev början på sidvärts som gick någorlunda, bara några steg, även cirkling, vä varv gick han några steg o vände sedan upp, repeterade tills han gick ett halvt varv, bytte till hö, han gick lätt ut i skritt ett helt varv sedan blev det spänd trav, fick trava två varv o stannade rätt snabbt när jag tittade på baken. Tog vä varv igen o han ville ha framdelen mot mig hela tiden så för att få ut honom så nuddade jag halsen, det blev en stor reaktion, for iväg så jag önskade att jag haft 22 linan så jag sluppit hålla i honom, han lugnade ner sig efter några varvo stannade när jag tittade på baken. Skall gå dit nästa gång också o då ha 22 linan. Pirate, var en annan ponny i dag, gick rätt snabbt ut i vattenpölen, gjord det flera gånger o han stannade en gång o lyfte ett framben o plaskade lite. Han provade bara lite för att se om han kunde flytta mig, reagerade på mycket mindre signaler:) Fairy, det blir mest repetition av det mesta, plockar nu upp pinnen så jag kan ta den från henne. Ställer sig själv på däcket, luktar på svansen när jag tar den, backar med svansen, leder o backar med man, leder i frambenen, sänker huvudet, "masserar" frambenen o hon står still.

4 kommentarer:

Eva Östman sa...

Vad trevligt det ser ut!

Elisabeth sa...

Många tillfällen att träna språket ser det ut som. Både engelska och horse.

Ulrika sa...

Du är så duktig Rosa! Det ger ett så spännande och härligt intryck din resa. Jag får erkänna att jag är avundsjuk om än inte missunnsam.

Jag har inte läst ditt svar om att Massimo får luzern förrens nu och att de var rädda att ge för mycket på grund av fång. Jag tror inte det har ändrats och det jag fick lära mig på SLU var att fång är sannolikt är kolhydrat-relaterat. Luzern har ju en låg nivå kolhydrater och gott om protein. Så enligt vetenskapen bör det inte gå att provocera fram fång med lusern. Däremot gräs som vuxit snabbt och energi från spannmål (havre & korn, men korn finns det anledning till att vara försiktig med också av det skälet att det sannolikt är så att en smula magknip gör att hästen är lugnare på korn än på havre. I havre har en molekylstruktur med enkla bindningar som enzymerna i tarmen klarar bra. Korn har dubbelbindningar som enzymerna inte kan bryta ner, vilket ger en surare miljö i tarmarna). Oj. Det blev en mindre predikan omot korn. Men du ser och vet bra vad du gör, Rosa. Jag är säker på att du förnuftigt kan välja ur mitt babbel och använda det bättre än jag:)

Rosa sa...

Jag är glad för alla råd jag kan få. Flera som sagt att de är avundsjuka men ej missunnsam.
Jag rekommenderar att åka, men det gäller att komma till en plats där man trivs o får göra det som man tycker är roligt, märkte det på förra platsen där det var bara mockning o in o utsläpp från början, hade inte velat vara där länge. Nu så krånglade ju ena ponnyn så jag fick visa lite av mina idéer och hon blev mycket intresserad att lära mera. Hon sade att det var hjälp från "ovan" att hästen krånglade. Hästträning stod ju inte högst på hennes lista eftersom det fungerade rätt bra och jag sade första dagen att det var första stallet jag kommit till med så lugna hästar. Hon har ju problem med ryggen o ville ha hjälp med "grovgörat" så det var helt förståeligt.