tisdag 13 april 2010

Hudson

100413 Sol o varmt, bilden från 12 mars Var till denna häst första gången den 10 mars, då var han mer eller mindre okontaktbar här på plan. Ägaren rädd för honom helt förståeligt, han hade ingen respekt för människan, osäker o ville gå över en, Jag fick vända på sticken så han kände den tydligare när han ville gå över mig. Jag tappade honom två gånger o han for runt som en virvelvind. Jag flyttade bakdelen för att få kontakt, tog ett tag för allt annat var mer hotfullt som han måste hålla koll på. Kunde flytta framdelen med driving game så småningom, men det var mindre lätt. Han var uppmärksam på mig innan jag slutade. Var åter till honom den 12 mars, fick låna hjälm av Sarah för han är rätt stor och då kan det vara bra att ha när hans huvud kommer mot en. Men han var en helt annan häst, uppmärksam försökte göra det jag bad om, flyttade både fram o bakdel med både tryck o från avstånd, började med sidvärt efter staketet som gick bra till vänster men till höger ville han sticka, vi redde ut det så han gick några steg lugnt. I går när jag började så var han spänd igen men inte som första gången, tappade honom två gånger nu också, han slog med baken men jag var på bra avstånd, han sprang bara runt lite grann denna gång. I dag var han lugn o gjorde allt jag ville, jag har lagt till klicker träning som han uppskattar mycket. Började med sidvärt över bom o med klicken så är det lättare, han verkar nu vara mer LBI o lite åt RB när det händer något oväntat. Få se vad som händer under veckan.

3 kommentarer:

Elisabeth sa...

Snabba framsteg, du får mycket träning själv också :)

Unknown sa...

Träningen medhästarna serut att gå strålande!
Hur går det med det engelska språket??

Rosa sa...

Engelskan står mer still.