torsdag 24 juni 2010

Lastade stallkompisarna åt Jasmine

100624 Sol o mycket varmt. I dag flyttade hästarna i stallet utom Jasmine, till betet i Sörberge. De ville ha min hjälp till att lasta dem. Började med Alfa, hon ville först inte gå till två-hästars lastbil, blev en del trängselövningar för att så småningom våga gå fram och nosa på bilen. Därefter få henne att komma till lastluckan, tog tid att bara komma fram och nosa, sedan en hov på och backa ner, repeterade detta tills hon var uppe till hälften, fick då en kortare paus och gå och äta lite gräs. Repeterade detta tills hon hade huvudet och hals inne. Provade sedan att jag gick in och få henne att komma med, hon vill backa snett ner så jag försökte rätta till så hon skulle backa rakare. Kom in till hälften med darrande bakben. Jag ändrade så Camilla riktade huvudet bara och jag gick långt bakom och därifrån vifta med sticken samtidigt som jag går närmare, varje gång hon går in lite så backade jag tillbaka. Nu fick vi in henne helt, vände så hon kunde gå ut. Gjorde om det några gånger och hon stod lugnt så vi kunde stänga mellanväggen. Storis gick in utan större tvekan, Camilla hade lastat honom innan jag kom och det hade varit lugnt. Under tiden de var iväg så packade jag lite åt mig själv, men så ville de ha hjälp med de andra två också. Dolly tränade de sju lekarna,att flytta framdelen tog emot lite mer än bakdelen. När kontakten och kommunikationen var bra fick hon vila, så jag tog ponnyn de lånat från ridskolan. Han var en lugn ponny som försökte förstå vad jag ville, blev lite frustrerad ibland men det gick snabbt över. Transporten åter och då ville inte Dolly heller gå nära den, men när värsta osäkerheten lagt sig och hon insåg att jag menade allvar så gick det rätt snabbt att gå in. Gick in flera gånger så hon var rätt avslappnad, så fick hon vila medan jag tog ponnyn. Det var samma sak med den, rädd för bilen, men när det var löst så gick han snabbt in och var lugn. Dolly lite tveksam men kom in och vi kunde stänga och ponnyn gick in nästan utan tvekan :). Sedan hade jag mitt kvar, packa färdigt, lasta Jasmine och for till Grönängen där hon och jag skall vara medan de andra är på bete. Gjorde lite liberty och tömkörning när vi kom fram. lina =21tim30min liberty ==13tim,05 umgänge =13tim50min ridning =7tim 55min tömkörning=1tim 30min

5 kommentarer:

Eva Östman sa...

Du har skaffat dig en hel del rutin på det där nu - både smart och bra gjort!

Elisabeth sa...

Ja och vilken välsignelse för de andra hästarna..

Camilla sa...

Tack för att du hjälpte till, och jätteintressant att se dig jobba, man lär sig så mycket! :)

Rosa sa...

:)

Anonym sa...

Tusen tusen tack för all hjälp!! Vi hade inte klarat det utan dig =)!!

// Veronica