torsdag 13 maj 2010

100513 Mulet lite duggregn på em Är hos Elisabeth och ser efter hennes djur, det såg lugnt ut i hagen när jag kom, ponnyerna låg med Dorado stående bredvid, hade inte kameran med då. Var och tränade en 2 årigt halvblod,LBI. Katarina har tränat en hel del men inte fått bort att hon går över en. Efter en hel del diskussion så kunde han hålla avståndet. Katarina tränar att gå med henne och att hålla avståndet Spänningarna släpper Var upp till ridklubben och tittade lite på 3-års-testet. Där träffade jag Solbritt med hennes 3 åring, de skulle åka hem men Zoletta ville inte gå in. Jag sade att jag kunde hjälpa henne om hon var kvar när jag hade varit hos Katarina. Jag åkte tillbaka och Solbritt hade inte kommit längre i lastningen. Vi pratade lite om hur jag ville prova att lösa det så vi var överens med vad jag gjorde, jag kallar det "nödlastning", fungerar på en del, vill inte göra det om man har mer tid på sig, hon hade ju 20 mil att köra hem. Solbritt stod inne i transporten och höll linan. Jag började på långt avstånd ca 10 m och satte lite press på henne. Hästen förstod efter en stund att när hon gick ett steg fram så gick jag längre bort, så efter ett tag så tränade hon mig riktigt bra att backa ifrån henne. Varje gång vi gjorde framsteg så fick Solbritt ta ut henne och gå en kort promenad. Solbritt sade att jag fick tala om att hon grät när lastningen var klar och hästen var lugn och avspänd och inget våld hade används, bara kommunikation :)

3 kommentarer:

Blenda Elby sa...

Åh vad skönt att få sån bra hjälp! (Både E och S)
/Anna

Nypan sa...

Jag vet precis hur det känns, det är underbart när man ser att hästen är avslappnad :-D

Kerstin sa...

Åh vad längesedan jag träffade Solbritt! Måste börja lasta min igen...