tisdag 23 mars 2010

100323 Mulet o regn på em. Gick upp till stallet lite före de andra i dag för att hinna med Fairy innan jag skulle bli hämtad av Andrea för att få behandling. Jag stannade till vid fåren för att kolla läget och såg då att ett får stod o slickade ett nyfött lamm ute bland de andra och jag såg fötterna o lite av nosen på nästa. Efter en stund vände hon på sig o då såg jag att det låg ett svart lamm o sov bakom henne, funderade om det var ett stort lamm som var där men så började hon slicka det också, så nu förstod jag att det var trillingar på gång! Båda som var födda var pigga. Jag avvaktade o efter ett tag så kom nya värkar o tredje kom ut o var pigg också! Jag gjorde ren munnen och lät dem sedan vara. Jag gick in o lyfte dem till bakdelen av mamman när de var på staketet o letade efter mat. Alla tre hittade själva "maten" och är accepterade av mamman! Få se om hon har mat så det räcker till alla, de andra två trilling paren som vi har får tillskott. Andrea med två av sina 6 hundar, alla är från hundstall för räddade hundar. Den svarta är blandning mellan labrador o grayhound o var på stall i 18 mån. ingen ville ha honom för han har stora problem, skäller o är rädd, får panik när det kommer hem nya människor. Den ljusbruna har hon ingen aning om vad e det är för raser i. Jag blev trött efter behandlingen så jag sov två tim när jag kom hem. Tog ut Fairy en tim gjorde trängsel lek mot gödselspridaren igen och nu drar morötterna på den så det går betydligt fortare att komma fram. Såg även att ett nytt får börja visa tecken på lammning, hon fick tvillingar två tim senare, jag var med på deras födelse också tillsammans med tjejen från USA, Britt.

3 kommentarer:

Nypan sa...

Spännande, spännande!
Vad har du fått för behandling?
Tack för tipset ang finkan, jag ska ringa honom.

Kramar

Lina sa...

Oj visste inte att dom hade gula lamm i England :)

Rosa sa...

Hon är Equiterapeut, och tränar på människor också.

Lammen blir vita sedan.