lördag 20 mars 2010

100320 Fortsatt regn mest hela dagen. Lammen är pigga, vill vara lite uppe på höjden ibland.Pirate, tog ut honom o kollade om han kan gå i vattenpölar fortfarande, det var inga problem gick rakt ut i pölen o väntade på klick, morotsbitar kan man göra mycket för. Flyttade även fram o bakdel där utan problem. Saxon, fortsatte med flytta för tryck som blir bättre. Böja halsen är inte så lätt, det blir många varv innan han står still, fastän jag har bara lite tryck i grimman. Feriy, fick göra övningar utanför fåren mestadels, för jag såg att ett får var på väg att lamma och hon var ute med de andra fåren, de flyttas in i mindre "hagar" när de börjar visa tecken. Jag kunde inte släppa in Ferie i boxen för alla hästar var ute och hon blir så orolig och stegrar när hon är ensam, så vi är rädd för att skadan skall gå upp. De var ute o red på Pirate o Saxon, och Pirate är den som gör henne sällskap på dagarna. Massimo fick vilodag. Det blev tvillingar lite senare. Gick upp till fåren lite före Sara i kväll för att kolla, hade en ny som vi väntade på, allt verkade lugnt och jag började fylla på vattenbyttorna till dem som är i småhagarna. Såg fåret resa sig och såg då att halva huvudet kommit ut, jag stod o väntade bara o allt gick bra med den utan hjälp, tvillingen som kom ungefär en halvtimma senare hade ena benet bakåt så den hjälptes ut. Under tiden så började nästa visa tecken o hon hade framfall så henne lämnades inte utan övervakning, hon hade en "gördel" som höll allt på plats och den får sitta kvar tills vattenblåsan har kommit. Vi såg klövarna o då togs gördeln bort, vi satte oss o vänta så hon skulle få krysta på själv innan hon skulle få hjälp att få ut den, men när den krystvärken var över så var den ute:) Blev en sen kväll. 01.30

2 kommentarer:

Nypan sa...

Va du får vara med om mycket.
Jättespännande att vara med vid lammning.
Här hemma är det supertrist väder just nu.
I går var det strålande solsken och plusgrader, sen började det regna på kvällen. I natt har det till o med snöat och nu är det
-2 grader ute, pyton.

Ha det så skönt så hörs vi på måndag :-D
Kram

Rosa sa...

Ja det är spännande, går ju förbi fåren när jag går till hästarna och då stannar jag alltid till o kollar om någon är på gång, hittills har jag sett flera som börjat visa tecken innan de andra sett det och det är ju kul för mig.