torsdag 16 februari 2017

Stroud Fairy o Bo ställa sig vid halmbal 19-27/1 2017




Stroud 19/1-27/1 2017
Bo:
S o en kompis skulle rida ut, men Bo vill inte ha sin bakdel mot spånbalen när S skall kliva upp, hon brukar vända ut bakdelen så jag börjar träna att få bakdelen till spånbalen, när det fungerar så skall S sitta upp då vänder hon ut baken, så vi tränar att S kliver upp o ner på balen tills det går bra, sedan ta i stigbygeln, sedan i sadeln, tänka sig att sitta upp, foten i stigbygeln och så sitta upp. Så det tog lite tid innan de kom ut på sin ridtur.
Så då blev det några dagars träning vid olika saker, de har stora grindar så det passade också bra att träna vid dem eftersom S vill kunna öppna grindar från ryggen som just nu inte fungerar alls.
Små halmbalar finns efter en vägg i ridhuset, där blev det mycket repition att kunna stå o jag rör mig runt henne, lutar mig över ryggen, kliver upp o ner på halmbalarna, blir bättre för var dag.
 27/1 har jag sadel på o jag kan stå i stiglädret hänga över henne o hon står helt avspänd :-)

Fairy:
Börja komma med mig o den häst jag håller på med lös!
F accepterar oftare nu att jag kommer fram till henne o sätter på henne grimman. Grundövningar ua, gick mellan 4 tunnor avspänt men när jag ber henne stanna mellan tunnorna håller hon på att springa över mig. Det går rätt fort att få henne att stanna o vänta mellan tunnorna.
23/1 började jag med fångaleken i hagen, det tog 1 tim tills hon till slut kunde stå still o nosa på min hand. Gick till Blossom hon gick iväg så det blev fångaleken där också ca 1/2 tim innan hon kunde stå still o nosa på handen.
Så åter till F, gick kanske 1/2 timme innan hon ville stå still o nosa på handen, åter till Blossom som stannade fortare denna gång, gick till Molly som står kvar men ser sur ut o går iväg så jag följer henne också tills hon stannar. Åter till F som går iväg när jag närmar mig, blir en promenad igen men inte så länge. Totalt 2 1/2 timme i hagen för mig.
24/1 Gick mycket fortare att få komma fram till henne i dag:-)
25/1 i dag tog det 5 min innan jag fick komma upp till henne :-)
26/1 står Fariy kvar o betar när jag kommer fram :-)!!!!!

Blossom:
21/1 Tolernsövningar med plast på ryggen o kring kroppen bryr sig inte mycket när hon står still, jag drar den på marken, då blir hon osäker o försöker trava förbi mig på sidan som jag hindrar, jag går o stannar ett tag o till slut går hon fram o nosar o kliver på den :-).
22/1 drar plasten när hon är lös o hon kommer efter mig, filmar det :-
Jag har en stor plastdunk på ryggen o sidorna som hon inte bryr sig om stillasående.
Flytta framdel till vä mindre lätt.
23/1 Öka på med lite skrammel, plastflaska med stenar i, lite skeptisk till det.
Fångaleken när Fairy vilar, tar ca 15 min så får jag klia henne
24/1 Börja med att gå genom ringen.   Fångaleken går fortare, tycker om att bli kliad.
25/1 Kom på långt håll, stannade en bit bort, tog ca 5 min så var det ok att få klia henne.
26/1 Fortsatt grundträning, tolerans o ringen
27/1 Skeptisk med plasten på vä sida

Leo:
19/1 Sidv, att böja halsen går rätt bra
20/1 Gå mellan 4 tunnor är han lite skeptisk, vända till vä är lite problematiskt. Stack med repet efter sig när jag släppte ut dem i hagen.
22-23 Grundträningar,
24/1 Toleransö med plast i olika former, plastdunk o flaska med stenar bryr sig inget.
25-26/1 Repetioner
27/1 Sidvärtes går bättre, stanna mellan tunnorna o backa, det tog emot innan han ville backa.

Molly:
23/1 o 26/1 Fångaleken i hagen, går rätt fort, repeterar när Fairy vilar. Hon stod stilla o såg trevlig ut när man kom o skulle ta henne men såg sur ut när man satte upp handen för att röra vid henne.                                                                                











Inga kommentarer: