måndag 19 augusti 2013

Hästdans

20130820 växlande molnighet, lagomt varmt
Jasmine kom i direkt hon såg mig på vägen i dag o ville följa med, verkar som hon tyckte om utflykten i går, men hon får vilodag. Tog ut henne så hon får beta utanför medans jag borstar o plockar stygnflugeägg.




I går red jag ut till andra sidan där jag inte ridet tidigare, Otto o hans kompis följde med för att visa var jag skulle ta av in på en liten stig för att komma ut på en större skogsväg sedan. Jag kom ut på den, sedan hålla höger vid nya vägkorsningar. Det låter ju lätt men det var en bom över en o där ville jag inte rida in utan fortsatte gladeligen framåt. Kommer så småningom fram på en asfaltväg, blir lite osäker det skulle vara skogsväg hela tiden. Inga hemma i husen som finns där, kommer en bil o svänger in på vägen jag kom ifrån, efter mycket viftande får jag dem att stanna, de var danskar, frågade om vilket håll jag skulle rida de sade vänster men det kändes fel så jag tog till höger. 
Ringde Ulrika, telefonsvarare, sade att jag var vilse, ring när du hör detta. 
Ringde Otto, han gav mig adressen men min gps hade svag belysning så jag såg inte var jag skule trycka.
 Det kom en annan bil så jag red mitt i vägen så hon stannade o hon visste inte alls var det låg, jag sade andra bynamn o jag var på väg åt rätt håll men hon var osäker på var jag sedan skulle ta av. 
Som tur var hade Ulrika sagt att det var inte många som känner till Maglehult, annars hade jag trott att jag varit mycket långt bort. 
Stoppade nästa bil o hon beskrev nästa avfart, stoppade nästa bil igen som sade att jag skulle rida rakt fram där o svänga av längre fram, kom till korsningen, en kvinna ute där, frågade om det var rätt, uppfattade att det var så, hon stod en bit bort o nickade, sade inget. 
Det var en lång raksträcka, ny bil som stoppades hon kände heller inte till maglehult, ringde o kollade, jo det var rätt ta av till vä efter raksträckan, fortsatte dit, där var en dam ute o räfsa löv, jag red dit o frågande, men hon tyckte det blev extra långt o mest asfaltväg, bättre att vända o rida tillbaka raksträckan till korsningen där den tysta kvinnan stod o rida vänser där, då skulle jag ha skogsväg mest hela tiden också. 
Det var bara att vända o följa denna skogsstig. De hade sagt att det var rätt långt hem så jag hoppades att det inte skulle finnas fler vägkorsningar att välja mellan. 
Mötte en cyklist i skogen, han visste att det fanns en genväg genom skogen men var lite osäker hur den gick, jag tyckte det var säkrast fortsätta följa vägen. 
Ulrika ringde o undra om jag var hemma, o när jag inte var det undrade hon om jag visste var jag var, men jag skrattade o sa ,ingen aning, vi skrattade båda. Hon skulle just sluta jobbet o jag höra av mig när jag visste något.
Så småningom var det sommarstugor o i en fanns det folk o de bekräftade att jag var på rätt väg.
 Kom ånyo ut på asfaltväg mötte en träningscyklist som inte hade en aning men tog fram sin gps, jo jag var rätt, men såg inte hur långt det var kvar.
Så äntligen en gårdsskylt, ringde Ulrika, hon kollade på datorn o jag hade ca 2,5 km hem efter den vägen. Klev av Jasmine o gick den biten hem, skönt att sträcka på benen.
Turen tog närmare fyra timmar.

Gick ut till Jasmine efter någon timme o hon kom till mig från långt avstånd. Jag trodde hon inte ville se mig på ett tag. Hon fick komma ut o beta medan jag masera in arnikagel lite här o var på henne.