söndag 26 september 2010

20100924-26 träna ponny

Jag hade blivit tillfrågad att hjälpa en fam med deras ponny som bockat av dem när de suttit upp och trampat till i stigbygeln för att rätta till sadelns läge, då exploderade ponnyn och av de for. Räknade med att det var en RBI, den hade också lärt sig att sticka så fort den inte förstod vad vi ville. Den var inte lätt att ta i hagen, så vi började med catch me game, kom till att den kunde stå och titta på den som ville komma upp till honom vända med när hon gick runt honom. Tog in alla hästarna för att kunna ta med denna med till planen och träna andra saker. Flytta bakdelen var mycket lätt men att flytta framdelen till vänster var omöjligt från början, slängde sig runt och stack, provade väldigt försiktigt att få huvudet till vänster men det blev som panik slängde sig runt och stack. Gjorde något som man inte skall egentligen, jag tog in honom i boxen och gjorde det där i stället, efter att det gått en gång så var det betydligt lättare sedan. Gick ut igen, stängde av plan så 22 foot linan räckte till om han skulle sticka igen. Han lugnade ner sig vartefter han förstod vad jag ville och friendly game blev bättre. Kom igenom lekarna och skulle avsluta men när vi skulle gå ut genom ingången så blev han spänd så han fick gå fram och åter så han slappnade av men så tyckte han att det var nog och stack, riktningen blev till de andra hästarna, stod utanför en stund sedan kröp han in under tråden innan vi hann fram! Jag bad mannen i huset komma ut och hjälpa mig, satte på lassot och sedan gick han med honom lite fram och åter och kunde stoppa honom när han försökte sticka. Han gick lugnt när vi avslutade. Catch me game andra dagen så kom ponnyn fram och följde efter henne, kunde även sätta på grimman:) Hälsade även på syrran när jag var så nära henne. Var även till Karin och vi tränade också lite. Datorn har hakat sig och varit trög, få se vad det blir av detta

Inga kommentarer: