måndag 6 mars 2017

Stroud 2017 12/2-14/2

Stroud 2017 12-14/2

Bo
12/2 Sarah red Bo o Tricia red Molly, jag instruerade vad jag tyckte de skulle göra, böja hals, skritta stanna, flytta bakdelen.
13/2 Jag tränade Bo vid grinden till hagen. Hon är lite för snabb sista bitten igenom, o vänder runt hastigt tillbaka, har man då 2 ibland 3 hästar samtidigt så blir det lite stressigt för den andra, o inte bra för mig heller för det är lera som suger fast stövlarna så man kan inte flytta sig som man vill. När hon kunde backa tillbaka lugnt steg för steg o stå stilla mellan stegen, o sedan gå  fram ett steg i sänder o hålla sig på avstånd till mig så gick vi till stalldelen o tränade vid en stor halmbal, jag uppe på balen o sedan be henne ställa upp sig bredvid balen åt båda hållen, det har hon nu blivit mycket bra på, står avslappnad, kan gå fram eller backa något steg o fortfarande vara lugn :-)
Upp till ridhuset 8 runt två tunnor, får komma till mig när hon har gått runt en tunna, sedan fortsätta runt nästa o komma till mig, gör det för att hon vill drifta utåt för hon blir osäker på vad hon skall göra o följer inte min visning att gå åt andra hållett.
Klicker belönar när hon är på rätt väg.
Fortsätter sedan med lite slalom, har 8 dunkar, där förstår bättre vad jag vill.
Backa för nostryck fungerar mycket bättre :-)
14/2
Fairy,Blossom o Bo där också, Dynga körs bort från delen som fåren skall ha o köras till hästarnas hage, så därför får de vara i ridhuset hea dagen.
Tränar att komma till mig när jag tränar 8an med 2 tunnor. När hon passerat en skall hon komma till mig. Klickertränar det så hon vänder framdelen mot mig i stället för att drifta iväg utåt. Lite allmän kommunikation,håla avstånd, flytta undan sig för mig,

Jag studsade en stor boll på långt avstånd o då var det bara hon som reagerade o travade iväg. Tog ett tag innan hon kunde stå still, tog skydd o stöd av Molly.
Så småningom kunde hon vända sig om o titta på den men på betryggande avstånd.




Fairy
te smalare öppnat nu än när jag har tränat henne där :-(, eller att grinden började stängas?
Jag fortsatte att träna i hagen avståndshållning o stanna på längre avstånd från mig, hon blev avslappnad o betade de flesta gånger när jag stannade.
14/2
Träna en hel del på att hon skall bli snabbare på att reagera med att flytta sig både bakåt, framdelen iväg när jag kommer eller visar med repet och bakdelen när jag tittar eller kommer emot. Blev en hel del munrörelser i pauserna.
Studsade en stor boll runt henne o hon reagerade inte något.

12/2
Blossom
När jag står vid ett traktordäck som de har satt en skiva på så de kan kliva upp på, så kliver hon upp själv lös för hon har ju fått klickerbeelöning några gånger när vi trränat där.Hoppa genom ringen som lutar mot två tunnor och står på en plastdunk.
!3/2 Hade en stor ensilageplast liggande på henne, hon gick runt med den o Fairy gick försiktigt efter korta bitar.
Följa med mig lös går bitvis.
14/2
Hoppar genom ringen som står på liggande dunk. Sarah kommer o då provar vi med att hoppa enbart ringen, Sarah håller i ena sidan andra är bunden i väggens ögla. River 2 gånger, sedan hoppar hon o får klickergodis.

Leo 13/2
Slalomen har blivit bättre
Sarah red, träna att böja halsen, han är bra på det när han är avspänd. Han ville gå iväg o blev väldigt stark när Sarah ville ha böjningen kvar tills han skulle slappna av o stå still, gick flera varv i cirkel innan han stanna o blev avslappnad. Efter några övningar att stanna o böja halsen så slappnade han av o böjde lätt på halsen. Sarah ville prova att trava o göra övningen och det gick riktigt bra, mjukare rörelser o lugnare, avslappnad häst. Sarah sade att hon kunde sitta där hea dagen men hade annat som också måste göras.
14/2
Vetrinären här och raspade tänderna, fick lugnande eftersom han hade rest sig vid ett tidigare försök av en hästtandläkare. Fick komma upp till ridhuset när han vaknat till.
Gick runt o studsade bollen på marken, reagera inget på det.

14/2
Ett dött får i hagen som fått problem vid förlossningen.
Ett får som ser ut att ha lammat, tas upp till stallet. Sarah ringer vetrinär får rådgivning per telefon så går hon in med handen o känner efter inget lamm, vet säger åt henne att gå ännu längre in o då känner hon att där är det lam, 2 st men en är död när den fås ut, den andra är svag o får vätska genom slang till magen.
En hektisk dag att få iordning så fåren kan tas in, det är tidigare än beräknat eftersom de börjat lamma, beräknat attt lammningen skulle börja i början på mars föst.

Inga kommentarer: