lördag 28 augusti 2010

Bildkavalkad över Tysklandsresan 100818-25

Elisabeth och jag började resan ner mot Tyskland den 18 augusti. Så här fint fick hon åka, gott om plats att gå in och mellanväggen var justerbar i många lägen så hon fick åka rätt "brett". och så här kunde hon titta ut när vi stannade till Framme i Växjö, första övernattningen, där är hon uppfödd. Färja över till Danmark på dag två över till Tyskland fick vi väntaKön var lång och vi kom inte med färjan som stod inne, fick vänta på nästa. Personbilarna får köra ombord på bron ovanför oss Det är skönt att få röra på sig under överfarten. Frun som vi övernattade hos visade oss runt hos sin sons ställe, de har lösdrift hästarna har automatiska kraftfoderbås, när "pinnarna" är nedfällda så är det ström på så andra hästar inte trycker på. en som står i kö för att få kraftfoder De hade flera stora ligghallar, blev bara en bild på en yttervägg Framme, rakt fram är det stall som vi fick använda med det spetsiga taket, svalt o luftigt. I denna runda byggnad är en skrittmaskin för sex hästar tror jag det var, vet inte om de använde plan innanför, skulle kunna vara bra som rundkorall. Behandlingsstall med bla värmelampor Innergården där hästarna kan se ut till de andra som finns mitt emot och nedre kortsidan. Rundkorallen här inne användes bara till hästar som var på behandling, skönt med tak över. Samma stallbyggnader som ovan Trähagar utanför med travbana runt hela Lördag kväll är vi några som äter tillsammans, de är från Holland och Österrike Evelin (vet inte hur hon stavar sitt namn) tog sin häst lös till hoppbanan och tränade liberty Här tränas det hur vi skall använda händerna bla om hästen lägger sig på hur det skall lösas Några av ryttarna som var med, totalt 12 stycken Denna satt uppe för att vi skulle kunna repetera från Karens teori. Kursen var mycket bra, får se om jag kan sammanfatta och skriva något om den senare. Elisabeth, Ralph från Österrike och Evelin från Holland Hemresan så övernattade vi hos samma familj i Tyskland, detta är stallet där See Me fick sova, hon gillade att titta ut så vi lät överdelen av dörren vara öppen. När vi hämtade bussen så visade vi ägarna hur vi kan "prata" med en av deras hästar. När vi lämnade tillbaka bussen fick jag visa på deras andra häst. Elisabeth stod och förklarade vad jag gjorde. Elisabeth tog med denna 3 åring med hem från See Mes uppfödare. Jag fick leka lite med henne också. Jag var och lasttränade en häst som ägaren och jag tog med till Elisabeth så de två kan hjälpas åt med fortsättningen, hästen till vänster om Elisabeth. Min bror bor några mil från Elisabeth så jag passade på att hälsa på dem innan jag for hem.

8 kommentarer:

INgela sa...

Vilka tuffa bilder på dig Rosa! Du matchade väldigt bra med blå tröja i blå bilen ;o)
Ser ut som ni haft en superresa! Pigga ser ni ut att vara också, fast det säkert tar på krafterna själva resan såklart Själv brukar jag känna mig urlakad av att vara på resa. Väl fraMME blir det bättre =)

rosa hinder )(till din ära? ;o) och härlig gård.

Frida sa...

Vilken underbar resa ni har varit på! Ser ut som ni varit på fina ställen och kursen låter jättebra med!

uh sa...

Vilken upplevelse! Välkommen hem, kul att allt gick bra :-)
Hästtransporten var ju verkligen kanon.

Eva Östman sa...

Så roligt att läsa om - så roligt att du åkte! Låter ju som en toppenresa :)

Anonym sa...

Ja resan var bra, lärorikt att se och höra Karen live.Rosa

Unknown sa...

Häftig resa!!! Roligt att se och läsa om.

Elisabeth sa...

Tack för att du satte in alla dessa bilder! Jätteroligt att få se! Du ser som sagt tuff ut där du kör lastbil men det vet vi ju att du är :)

Anita sa...

Tack för alla bilder Rosa. Stimulerande att se i únderbara vardagslunken.