torsdag 15 juli 2010

Sammanfattning 100711-14 varit utan nätkontakt

100711-14 Sol och mycket varmt Anita har tränat med Emil, det blir bättre o bättre :) Var och hjälpte Yvonne med Nokke, här har hon börjat träna honom att komma mot henne till staketet. På måndag hjälpte jag Jasmines hästkompisar att komma hem. Jasmine, har gjort lite mer on line och liberty, lite ridning också. Jasmine fick cranio-sacral behandling på tisdag igen, nu var jag med och såg hennes reaktioner, bla sjöhästen, hon sträckte även huvud o hals framåt nedåt en gång, även andra mindre reaktioner, mycket intressant att se hur hon reagerar, ser ut att sova och så kommer dessa rörelser helt apropå och sedan är hon halvsovande igen :) stod still med lös lina hela tiden, så när behandlingen närmade sig slutet så "vaknade" hon och bara gick iväg ut och åt :), Har sadelvila två dagar efter denna behandling. Lina 5 tim 15min Liberty 6tim 30 min Tömkörning 40min Umgänge 5tim50 Ridning 3tim 39 min

3 kommentarer:

Ingela sa...

Bra beskrivet Rosa!
Jag återkommer med lite mer kommentarer för minnet =)

Ulrika sa...

Helt underbar bild på Anita och Emil (fast jag inte känner dem alls) De är så lika i uttryck och hållning:)

Ingela sa...

Bland annat lossnade det i ryggen i olika etapper, som man också såg hur det påverkade halsen. Efter första sjöhästen gjorde hon några mindre justeringar, t ex i ländryggen, släppte upp ländkotorna när vi jobbade med diafragman. Jag kände det ju tydligt själv i händerna, men trodde inte att det skulle synas utåt just den grejen, men Rosa svarade genast att hon hade sett ländryggen höja sig. =)

När vi sen jobbade vidare kom vi till vänster höft som nog litegrann var målet för några av kedjereaktionerna, och när vänster höft bara släppte ner, höftkammen sänktes i ett ryck, då var det en av gångerna hon också "tappade" huvud och hals, när bindväv släpper efter som sitter i höft längs hela rygg och nacke (nackbandligamentet och andra fascior)så var det som att den inte höll huvudet uppe längre ;o) och så åkte nosen nästan ner i backen ;o) inte som att hon sänkte huvudet utan den bara hissades ner ett långt hack, som en kran.

Därefter kunde hon göra lite andra ryggsträckningar där hon putar ut rumpan lite mer bakåt, sätter sig och stretchar "sittbenen", och även nosen upp mot taket vill jag minnas. Mycket akrobatik var det den här kvällen för Jasmine.

Mot slutet hamnade vi på bogar igen och bröstbenet, som hon också drog ut med nån variant av hals sträckning, då lyfte hon också huvudet uppåt och sträckte ut hakan för att komma åt mellan frambenen, bröstbenet, grymtade lite gjorde hon nog också då. Nån form av ljud. Sen var hon helt nöjd och tackade för sig och gick som berättat ut.
Man behöver inte fundera på om det är klart eller inte, såna gånger =)

Vill också bara tillägga att så här går det ju inte alltid till, det är inte alltid man kan SE att det händer så mycket. (mer än att de blir trött och går in i trans eller dvala när det påverkar inne i hjärnan så mycket genom ryggmärgsvätskan och centrala nervsystemet)
Det behöver inte betyda att det inte händer nåt. Och sen kan det ta lite olika mycket tid innan hästen lär sig att följa det som händer inom dem (eller är redo för det), så att man alltså ser det utåt, och sen beror det förstås på individ, personlighet, bakgrund, och behov..... mm mm

Har märkt att för en del kommer de här uttrycken efter ett tag, för några kommer det direkt. Och de som en gång börjat med dem fortsätter med det när de väl en gång "kommit på" det. Andra gör det bara nån gång ibland och inte regelbundet återkommande.
Tycker mig se den tendensen mer hos hästar som inte "gör" så mycket i form av nån regelbunden träning, som tex mina egna ;o)

Lycka till i helgen, ha så himla kul!