fredag 11 oktober 2013

Inger

20131011
20131003   För mitt minne

Jasmine går i en stor hage en bit bort, ca 200m dit, går lugnt där, försvinner i den höga växtligheten på vissa ställen.
  Blev det lite senare insläpp, hade blivit lite mörkt, var lite orolig när jag kom, hon brukar stanna i gången o beta så jag slängde repet över ryggen när jag skulle hänga upp tråden, hon stack iväg i galopp, syntes inte i mörkret, jag kollade i ljuset från stalldörren om hon skulle passera där, det gjorde hon inte, hon sprang in i en annan hage närmare stallet. Kom när jag ropade och hade då lugnat ner sig.
Såg dagen därpå att hon hade haft sällskap av vildsvin, de kan komma i skymningen men enligt jägare så var det fjorton dagar till innan de brukar komma. Jasmine går lugnt där under dagarna, får flytta över henne till en närmare hage om hon skall vara ute längre på kvällen.

Dagen efter red jag i paddocken, när jag kom ner på kortsidan blev Jasmine tvärrädd, stående o stirra, det var stenar i växtligheten och hon blev osäker, det kunde ju vara vildsvin antar jag. Jasmine ville vända men det fick hon inte utan hon backade i serpentiner ner till utgången. Jag tyckte inte det var läge att träna på att vara där utan red ner i ridhuset som också tillhör stället :).


3 kommentarer:

Ulrika sa...

Hon borde ju ändå ha vant sig lite, eftersom hon bodde granne med herr Vildsvin i granplanteringen under sommaren. Kanske gillar hon helt enkelt inte främmande vildsvin, bara gamla bekanta svin?

Skroten och Pierres föräldrar hälsar. Skroten saknar dig och tycker att du bör flytta till Skåne.

Rosa sa...

Jag trodde att Jasmine var ok med svinen också, men inte när de kom in i hagen. Övrig hästarna blir också oroliga när de kommer i närheten av deras hagar.
Hälsa alla, det är ju roligt att de tycker att jag skall stanna.

Ulrika sa...

Det tycker vi alla!