fredag 19 november 2010

101118-19 I går blev det paddocken, tömkörde dit och sedan lite övningar där, öppna, sluta och trava i det, gick rätt skapligt. Liberty så blev hon på tårna och hoppade runt och bralla, hon fick göra det och jag hängde på, som avslutning på det "sprang" jag bort ifrån henne och hon kom efter mig i galopp och upp till mig och stannade med mig. Kändes roligt med henne så på "hugget". I dag följde jag med Elisabeth med Dorado till hovslagaren, fick specialskor för sin hovbensfraktur. Lite halkigt att köra efter vägarna. Jasmine fick kranialsacreal behandling sent i kväll, hon reagerade lite lika som vid tidigare behandlingar, ner med huvudet i någon slags sträckning, sjöhästen tror jag en annan rörelse heter som hon gjorde, en tredje ny så blundade hon, sänkte huvudet, vred det lite snett, läpparna rörde sig som hon sökte något i närheten av golvet, fjärde så tittade och lyssnade hon som hon hörde något ute, de andra hästarna reagera inte på att något skulle vara utanför. Intressant att se alla dessa reaktioner.

2 kommentarer:

Ingela sa...

Ja, det var tacksamt att bli medbjuden att följa med i hennes äventyr där. Hon verkade ha en egen film innanför ögonlocken (hon blundade konstant, annars kan de ju blinka och sänka ögonlocken så de är lite öppna)

Nu blev hela kroppen som gele. BOgbladet skvalpade nästan. Hon ville inte öppna ögonen så filmen försvann? ;o) Nåt minne triggade det i gång när vi hade kontakt via hennes höger bog. Hon famlade fram med nosen och letade med stängda ögonlock efter något ner mot golvet, som att hon återupplevde nåt som sagt. Hon böjde också frambenet och var på väg att lägga sig ner på kalla stengolvet, men hejdade sig nånstans när hon svajade och gungade i kroppen. Sen lugnade det sig och hon slog skata upp ögonen. När jag bytte kontakt en liten bit inåt mitten av bogbladet, kom den andra reaktionen, hjärtat slog lite mer och hon spetsade öronen, också som att det var ett minne som dök upp. Men hästar skiljer ju inte på om det händer här och nu eller om det är något de ÅTERupplever, så de tror ju att det händer nu och lever sig verkligen in i det som spelas upp hos dem.

Där fick jag känslan av att hon använder vänster bogblad som en sköld att skydda sig med, precis som vi gör om nåt kommer emot oss i huvudhöjd så lyfter vi armbågen i ett V och skyddar oss med armen.
Jasmine brukar ju dra upp vä bogblad - skjuta upp eller skjuta ut det som jag förstår. Det kan vara en emotionell (försvars)mekanism som hon har.

Lite extra utfyllnad här, fritt tolkat ;o)

Ingela sa...

asch skrev fel i början, råkade skriva höger bog, menar vänster bogblad hela vägen

jag var väl i höger hjärnhalva och klarade inte av att använda ordet vänster ;o) hjärnkoordinationen =)